Oldalak

2010. október 7., csütörtök

Káros szenvedélyek

Szóval, muzulmán országban élünk, de mint írtam, minden hozzáférhető..
Jómagam leszoktam a dohányzásról, az utolsó szálat Magyarországon szívtam el, és ez nem tegnap történt. Hasonló a helyzet az alkoholfogyasztással is, amióta itt vagyunk, nem ittam egy kortyot sem. Ennek nincs különösebb oka, csak épp így jött ki a lépés. Lehet, hogy csak a megfelelő társaság hiányzik hozzá, meg lusta vagyok magamnak tölteni..
Azért tartunk itthon néhány palack bort, hátha kedvünk támad kibontani, íme a felhozatal:


Tudom, lehangolóan kevés. Aki eddig meg akart látagotni, most biztos meggondolta magát..
Legalább a pincészetek neveivel már találkoztam, ezeknek a boroknak az ára 5 crocs (RM50, azaz kb. 3.500 HUF) / palack körül mozog, aztán majd a vallatásnál kiderül, kidobtuk-e azt a sok pénzt az ablakon.. Remélem, nem! A jobb oldali a dél-afrikai borkalauz (Platter?) szerint megkapta a "Superquaffer of the year" címet. Megvan? Minden ismerősen cseng?
Simán lehet ihatatlan..
A Kaiken egy argentin borászat, palackon kis plusz címke, ami chileinek titulálja.. 

Készítettem néhány képet (telefon minőség) az egyik szupermarketben az italszekcióról:



Az érzékelhető, hogy a jól szituált alkoholista semmiképp nem hal szomjan, van miből választania. Itt is elkölthető rengeteg pénz szép címkéjű vacak borokra.
Kicsit olvasgattam:
Ausztrália 2001-ben megelőzte Franciaországot, és most övé az itteni piac kb. 50%-a. Számok, nem megbízható forrásból a fajtamegoszlásra: Cabernet 28%, Shiraz 18%, Chardonnay 36%, Sauvignon Blanc 21%. Ooopsz, az összesen 103%, úgyhogy a forrás tényleg nem megbízható (most látom csak: egy ausztrál kormányzati oldalon nem tudnak számolni, hihi!)! Mindegy, valami ilyesmi. A bort Malajziában jellemzően a nők fogyasztják. A megbízható forrásom szerint. :-)
Maláj bortermelőre sehogy sem sikerült bukkannom sem a szupermarketben, sem az interneten, ez nem lepett meg. Persze ettől még lehet, Thaiföldön próbálkoznak, van egy-két pici folt az országban, ahol megterem a szőlő, remélem most majd tudok újat mutatni nektek:


Tetszik a traktoruk?! Bujdósó Feri barátom lehet, hogy a képek láttán lecseréli a sajátjait.
Utánanézzek, mennyibe kerül egy ilyen gép? Fogyasztás, üzemeltetési költségek, m.o.-i szervízháttér, stb.? Ha érdekel, dobj egy mailt! Van egy állatkerti képviseletük Budapesten is, lehet tesztvezetésre jelentkezni... :-)



És szüret, egy kicsit másképp:


Az EU-ban biztos kötelező lenne a mentőmellény szüretelés közben. De ez Thaiföld, mosolygósabb hely..

Thaiföldön a mai napig használnak elefántokat munkavégzésre nehéz terepen, bár az arányuk rohamosan csökken, a munkájukat elveszik a gépek. Ezért létesült több elefántmenhely-cirkusz Thaiföldön, egyikben jártunk is két éve. Nekem siralmas, ahogy ezek az állatok focimezben rugdossák a labdát. Mindenféle állatos cirkuszt utálok, nem jó hely az nekik. Egy szőlőben talán jobban érzik magukat..

Szervezzek pincelátogatást? Kicsit körülnéznénk a szőlőben elefánthátról..
Linkek a thai borászatokhoz, akit közelebbről érdekel a technológia: 
Engem a thai bor nem izgat fel, nem bízom benne, bár egyes szakírók (vajon fizethettek nekik, vagy a mosolygós vitte őket egy kört a csónakján:-) véleménye szerint jó borok készülnek. Biztos van jó rizsbor is. Annak aki szereti..
Ennyit az előítéletekről..

Vissza a szupermarketbe a fagylalt (!) részhez:


Ezek itt a borfagyik! Én nem tudtam, hogy ilyen is van! Cabernet csokoládé, cseresznyés merlot, málna chardonnay és társaik (http://www.mercersdairy.com/wineicecream.php), annyi pénzért (RM30 ~ 2100 HUF), amennyiért egy üveg bort is vehetsz, illetve csak egy kicsit drágább, mint egy doboz Haagen-Dazs fagyi.. Ízlés dolga. Ittam olyan bort, aminek jót tenne a fagyi..

Borkínálatról, származási helyek: Ausztrália, Új-Zéland (de furi, ezt így írják? Túl sokszor nem írtam le az életben..), Franciaország, Dél-Afrika, Olaszország, Argentína, USA, Chile.. Láttam svájcit (!) is.
Magyar borral nem találkoztam, borszaküzletben is kerestem, ezen a piacon csak unikum lehet.
Sok a csavaros kupak, régebben ez megtévesztett volna, azt hittem, csak parafadugó lehet a minőségi borokban. Aztán meghallgattam erről Andreas Ebnert a Borkápolnában, és azóta ezt másképp látom. Korszerűbb, jobban záró technológia, a dugós borok aránya a nullához közelít. Csakhogy van itt egy kis emocionális vetület is.. Mindegy, csavaros: O.K. 
Talán jobb, hogy a magyaroknak nincs pénze a csavaros technológiára. (mostiscsakdugósatvettem:-)
Egy borrendelő maláj link: http://www.casavino.com.my/


Ma a kezembe került a Time Out (~pestiest) egy különszáma, borokat teszteltek. Átfutottam. Egy rozéról a következőket írták:
"A rózsaszín borokkal kapcsolatban kialakult az a vélemény, hogy a hölgyeknek való. Nézzék meg Franciaországot, ott ezt a borfajtát a férfiak is szívesen fogyasztják."
Na, ezt most gondold végig! Hány palackot vennének itt egy Bujdosó Rosé Seccó-ból milliós nagyságrendű marketing-ráfordítások nélkül? Nem baj, így legalább több marad belőle nekünk..

Fröccsöt inni drága! Egyetlen fajta szénsavas ásványvíz kapható, normál ára ~4 RM (280 HUF) / literes palack, drágább, mint a 100%-os almalé! Ha leértékelés van, bevásárolunk, mi az almafröccshöz használjuk. A képen a Perriertől jobbra, az Evian alatt látható ez a Sparkling nevű jól pozicionált maláj termék :-)



Tömények, likőrök: minden ismert és kevéssé ismert (Canadian Club, Old Smuggler :-)) kapható:


Sörök: van minden. Tiger (1932-ben Szingapúrban kezdték palackozni), mint helyi (Szingapúr 1965-ig Malajziához tartozott), különben hibátlan, májusban kóstolgattam. 
És minden más: Leffe, Guiness, Coronita ~10 RM, van Carlsberg, meg sokféle, dobozosak ~5-6RM környékén. Nem olcsó, asszem. Szerencsére nem szeretem a sört annyira.

Remélem átfogó és hiteles képet sikerült adnom a káros szenvedélye(in)kről. Írtam mindenről?
A szerencsejátékról és a nőkről majd egy más alkalommal..

5 megjegyzés:

Névtelen írta...

a "jobboldali" fehér Chenin Blanc nagyon finom fehérbor, gyakran vásárolom ezt itthon /még dugós verzióban ismertem meg, a csavaros valóban semmit nem ártott a minőségének/. Szóval bátran tessék kibontani, meginni! Az ilyen hosszú alkoholmentes időszak amúgy is ártalmas az egészségre ...!!
Üdv, Jaksi

TZ írta...

Kaikent egyszer tőled kaptam, onnan ismertem.
Egy palack Simonsig shirazt meg a Zakortól.
Így adtatok valami támpontot.
Na, úgy tűnik van esély rá, hogy ihatóak.. Referálok!

Névtelen írta...

végre vmi gastro-s írás, alakul ez.Dániából anno hoztunk thai bort, nem aratott osztatlan sikert.Ferinek egy elefántos ismerkedést le tudok szervezni az állatkertbe!

üdv

zsolt, a hajószakács

TZ írta...

Majd írok még a kajákról, erről itt lehet! Izgalmas a hely ilyen szempontból. Bár erről jobb lenne Michaellel konzultálnod, lenne közös téma, szakemberek egymás között:

http://dabzmalaysia.blogspot.com/2010/09/hari-raya.html

ld. a megjegyzést

motymoty írta...

Köszönöm a linket.

Érdekes, bár a kedvemet nem hoztad meg ezekhez a borokhoz.;)

És bár nem értek hozzá, szerintem ezek a fajta traktorok rettenetesen sokat fogyasztanak. (150kg/nap, úgy hiszem)